BIO

V.F.︎

︎


Zoltan Veevaete is a dedicated artist and passionate about art history. It transports the viewer in several directions at once.

Initially self-taught, Veevaete has always been deeply attracted to the visual arts. His passion and ambitions pushed him to swap the can of paint for an arsenal of brushes. On the heels of a career as a graffiti muralist, he launched into painting, propelled by his admiration for the work of classical painters. Following a two-year trip to Spain, where he deepened his knowledge and appreciation of the traditions of Spanish painting, he obtained his bachelor's degree in visual arts from Concordia University in 2010, winning the Cecil Buller-John /J.A. Prize Murphy Scholarship in Drawing. He immersed himself in the world of digital art during the master's program at the University of Ottawa (2016-2018). It is a way for him to deepen the conceptual aspect and to introduce a contemporary pictorial vocabulary into his practice.

His works reflect a space-time composed of back and forth, collisions, borrowings and homages to the past. They provoke a strange sensation of “déjà vu”; a fleeting, evanescent feeling, which haunts the reading of the paintings.



Zoltan Veevaete est un artiste dédié et passionné par l’histoire de l’art. Il transporte le spectateur dans plusieurs directions à la fois.

D'abord autodidacte, Veevaete a toujours été profondément attiré par les arts visuels. Sa passion et ses ambitions l’ont poussé à troquer la cannette de peinture pour un arsenal de pinceaux. Sur les talons d’une carrière de graffiteur muraliste, il se lance donc dans la peinture, propulsé par son admiration pour le travail des peintres classiques. À la suite d’un voyage de deux ans en Espagne, où il s’exerce à approfondir ses connaissances et son appréciation des traditions de la peinture espagnole, il obtient en 2010 son baccalauréat en arts plastiques de l’Université de Concordia, et remporte le prix Cecil Buller-John /J.A. Murphy Scholarship in Drawing. Il plonge dans l’univers de l’art numérique au cours du programme de maîtrise à l’université d’Ottawa (2016-2018). C’est un moyen pour lui d’approfondir l’aspect conceptuel et d’introduire un vocabulaire pictural contemporain dans sa pratique.

Ses œuvres reflètent un espace-temps composé d’allers-retours, de collisions, d’emprunts et d’hommages au passé. Elles provoquent une étrange sensation de « déjà-vu »; un sentiment fugace, évanescent, qui hante la lecture des tableaux.

Mark